ҚАЗАҚ ХАЛҚЫНЫҢ ТЕМІРҚАЗЫҒЫ ӘБУ ХАНИФА МЕН АБАЙ
Алматы
Алматы Астана Шымкент Ақсай Ақсу Ақтау Ақтөбе Актогайский район Алтынсарин ауданы Алға Амангельдинский район Арал Арқалық Арысь Атасу ауылы Атбасар Атырау Аягөз Аққулы ауданы Байқоңыр Байғанин ауданы Балқаш Баянауыл ауданы Бейнеу Бәйдібек ауданы Денис ауданы Ембі Ертіс ауданы Еңбекшіқазақ Жітіқара ауданы Жалағаш кенті Жаңаөзен Жаңатас Жангелді ауданы Жаркент Жаңақорған кенті Жаңқала Жезді кенті Жезқазған Жетісай Жосалы Жосалы кенті Жәйрем Жәнібек Зайсан Индер Исатай ауданы Қарағанды Қаскелең Келес ауданы Кентау Көкшетау Қонаев Қостанай Қосшы Құлсары Курчатов Қызылорда Көкпекті ауданы Ленгер Лисаков Май ауданы Майқайын кенті Маханбет ауданы Мақат Меңдіқара ауданы Миялы Мойынқұм ауылы Мырзакент кенті Мәртөк ауданы Науырзым ауданы Ойыл ауданы Ордабасы ауданы Отырар ауданы Павлодар Петропавл Риддер Рудный с.Мангистау Сайрам ауданы Сайқын Сарыағаш Сарыкөл ауданы Сарыөзек Сәтпаев Сауран ауданы Семей Созақ ауданы Солнечный Степногорск Сырым ауданы Тайынша Талғар Талдықорған Тараз Таран ауданы Текелі қаласы Темиртау Тереңкөл ауданы Тереңөзек кенті Теңіз кен орны Түркістан Түлкібас кенті Узынагаш Орал Өскемен Федеров ауданы Форт-Шевченко Хромтау Целиноград ауданы Чапаев Шамалған ауылы Шу Шал ақын ауданы Шалқар Шарбақты ауданы Шардара Шетпе Шиелі кенті Шұбарқұдық Ырғыз ауданы Екібастұз Қазығұрт Қамысты ауданы Қандыағаш Қарабалық ауданы Қаражал Қарасу ауданы Қаратау Қарғалы Қобда ауданы Қордай Құрманғазы ауданы Құрық Үржар ауданы Үшарал Ұзынкөл ауданы Әйтеке би ауданы Әйтеке би кенті Әулиекөл ауданы
Таң 03:06
Алматы
Алматы Астана Шымкент Ақсай Ақсу Ақтау Ақтөбе Актогайский район Алтынсарин ауданы Алға Амангельдинский район Арал Арқалық Арысь Атасу ауылы Атбасар Атырау Аягөз Аққулы ауданы Байқоңыр Байғанин ауданы Балқаш Баянауыл ауданы Бейнеу Бәйдібек ауданы Денис ауданы Ембі Ертіс ауданы Еңбекшіқазақ Жітіқара ауданы Жалағаш кенті Жаңаөзен Жаңатас Жангелді ауданы Жаркент Жаңақорған кенті Жаңқала Жезді кенті Жезқазған Жетісай Жосалы Жосалы кенті Жәйрем Жәнібек Зайсан Индер Исатай ауданы Қарағанды Қаскелең Келес ауданы Кентау Көкшетау Қонаев Қостанай Қосшы Құлсары Курчатов Қызылорда Көкпекті ауданы Ленгер Лисаков Май ауданы Майқайын кенті Маханбет ауданы Мақат Меңдіқара ауданы Миялы Мойынқұм ауылы Мырзакент кенті Мәртөк ауданы Науырзым ауданы Ойыл ауданы Ордабасы ауданы Отырар ауданы Павлодар Петропавл Риддер Рудный с.Мангистау Сайрам ауданы Сайқын Сарыағаш Сарыкөл ауданы Сарыөзек Сәтпаев Сауран ауданы Семей Созақ ауданы Солнечный Степногорск Сырым ауданы Тайынша Талғар Талдықорған Тараз Таран ауданы Текелі қаласы Темиртау Тереңкөл ауданы Тереңөзек кенті Теңіз кен орны Түркістан Түлкібас кенті Узынагаш Орал Өскемен Федеров ауданы Форт-Шевченко Хромтау Целиноград ауданы Чапаев Шамалған ауылы Шу Шал ақын ауданы Шалқар Шарбақты ауданы Шардара Шетпе Шиелі кенті Шұбарқұдық Ырғыз ауданы Екібастұз Қазығұрт Қамысты ауданы Қандыағаш Қарабалық ауданы Қаражал Қарасу ауданы Қаратау Қарғалы Қобда ауданы Қордай Құрманғазы ауданы Құрық Үржар ауданы Үшарал Ұзынкөл ауданы Әйтеке би ауданы Әйтеке би кенті Әулиекөл ауданы
Алматы
ықшамдау
Таң Күн Бесін Аср Ақшам Құптан
03:06 04:39 12:02 17:07 19:18 20:50
ықшамдау
Күнтізбе
Хижри
25 Мухаррам 1446
Миләди
31 шілде 2024

Мақалалар

ҚАЗАҚ ХАЛҚЫНЫҢ ТЕМІРҚАЗЫҒЫ ӘБУ ХАНИФА МЕН АБАЙ

| A | +

Бұл дүниеде өмір сүрген кезден бастап дінмен (наныммен) тығыз қарым-қатынаста болған түркілер, Қарахандар кезеңінде, сонымен қатар Саманидтер дәуірінде Ислам дінінің Сүнниттік Ханафи бағытын қабылдаған болатын. Яғни, өздерінің Ислам туралы түсініктерін Ханафилік бағыты шеңберінде құрды. Ханафи мазхабының түркілердің әлеуметтік құрылымдарына көбірек сәйкес келуі бұл бағытты көптеп ұстануына алып келді.

Ханафи мазхабына негізделген түркілердің Исламы Сүнниттік арқылы өркен жайды. Бұл Әбу Ханифа мен Имам Матуридидің біздің дүниетанымымыздың қалыптасуында және Исламдық түсінігіміздің құрылуында қаншалықты ықпалды болғандығын көрсетеді. Өз дінін қатты жақсы көретін түркілер сенімді бәрінен жоғары қоятын. Тіпті өз өмірін құрбан етуден тайынбайтын түркілер Исламды өзінің ұлттық болмысының ажырамас элементі ретінде ұстанды. Бұл түркілік пен Исламның бір-бірімен тығыз байланысын аңғартады. Шындығына келер болсақ, біздің ұлтымыз екі қайнардан дүниеге келген. Оның біріншісі – материалық құрылымын құраған оғыздар, ал екіншісі – оғыздардың рухын құраған Ислам діні.

Діндердің біріктіруші сипатына қарамастан, әсіресе діннің мазхаптары «қарама-қайшылық пен түсініспеушіліктерге қолайлы бір сала» ретінде назар аудартуда. Мұның ең маңызды себептердің бірін – діннің объективті тәжірибені, екінші жағынан – субъективті тәжірибені қамтитындығынан табуға болады. Дәстүр секілді сүзгіштен өткізген Әбу Ханифа көптеген ғалымдар мен фикхшылар үшін өз уақытында да, одан кейінгі кезеңдерде де көрнекті жетекші, шабыттың қайнары бола алды. Ал оның әсері ерекше бір деңгейде көрінді. Имам Ағзам Әбу Ханифаны тек осы сөздермен ғана еске алуымыз әділетсіз. Бұл тұлғаның теориялық һәм практикалық көкжиегі кең, келер ұрпаққа дәстүр мен дінді ұштастыра білген, дәлел қолдануда өзіндік әдісті ойлап тапқан ғалым.

Түркілердің арасында «мұсылмандық» сөзі айтылғанда ойға келетін алғашқы адамдардың бірі Имам Ағзам Әбу Ханифа. Ол түркі-ислам мәдениетінің абыройы мен даңқын, беделін көтерген, біз ұстанып жүрген Ханафи мазхабының және Әһли Суннаның алғашқы негізін қалаушы тұлға. Орта Азиядан бастап Балқанға дейінгі аралықта оның жолы жайылған. Әлемдегі ғалымдар: «Орта Азияның кеңістігінде мұсылмандықты ұстану – Ханафилік бағытпен жүру деген сөз», – деп босқа айтпаған.

Имам Ағзамның құрған Ханафи мазхабын, бұған дейін де, қазіргі кезде де әлемнің әртүрлі елдеріндегі мұсылмандар ұстануда. Мұның ең маңызды себебі – басқа да Исламдық ағым мен мазхаптармен салыстырғанда, Ханафи мазхабының ішкі тұрақтылықты сақтайтын рационализация үдерісінің болуы және Имам Ағзамның әлеуметтік және саяси оқиғаларды ескере отырып, белгілі бір дәстүрді қалыптастыру мен ұлттық бірегейлікті сақтайтын құндылықтарды төзімділікпен қарастыруында жатыр. Сонымен қоса, қазіргі кезде де әмбебап сипатқа ие болған адам құқықтары мен бостандықтарына деген көзқарастарды дамытты. Бұл Матуриди мазхабы секілді Ханафи мазхабының да Исламның рационалистік жүзін ұсынуға мүмкіндік берді.

Бүгінгі таңда Ислам әлемінің әртүрлі елдерінде Исламның атын жамылып, түрлі зорлық-зомбылық пен өзге де жағымсыз әрекеттердің, әсіресе Орта Азия аймағында байқалмауының да себебі Имам Ағзамның салған дара жолы деп білеміз. Сондықтан, қазіргі таңдағы келеңсіздіктерден арылудың жолы – Әбу Ханифаның мектебін жетік меңгеруімізде және оның идеяларын күнделікті өмірден саяси өмірге қолдануымызда жатыр. Бұл біздің ұлттық бірлігіміз бен ынтымақтастығымыздың шыңы болатыны сөзсіз.

Орта Азия мұсылмандары үшін Имам Ағзам Әбу Ханифа мен Имам Матуриди секілді ұлы тұлғалар қалай маңызды болса, Абай Құнанбайұлының да қазақ халқы үшін маңыздылығы үлкен. Абай Құнанбайұлы – қазақ ақын-ағартушысы, қоғам қайраткері, жаңа жазба қазақ әдебиетінің негізін салушы, ғалым.

Абай қазақ балаларының «заңдарды» емес, ғылымды үйрететін арнайы мектеп-интернаттарда оқуын құптайды. Дін шариғат бойынша да, біздің қазақ халқының дәстүрлері мен әдет-ғұрыптары бойынша да зерттелуі қажет. Һәкім Абай өз дінін жақсы таныған көрнекті ойшыл. Абай көбінесе Исламға деген сенімді түсіну үшін адамның өміріндегі маңызы туралы сөз қозғайтын. Содан кейін ғана діннің негізгі ережелері туралы айтатын. Танымал ойшыл әрдайым адамдарды Құдайға сенуге шақырады және Ислам негіздерін терең зерттеу қажеттілігін қозғап, иманды адамның адамгершілігі туралы баяндайды. Ұлы ғалым махаббат, білім, сенім және адамның өзі секілді ұғымдарды түсінуде діни дүниетанымның аспектілерін, синкретизмді ерекше атап өтті. Сонымен қатар, Абай Құнанбайұлы Омар ибн Хаттабтан (р.а.) Имам ән-Науауи кітабынан келтірілген Мұхаммед пайғамбар мен  (оған Алланың салауаты мен сәлемі болсын) Жәбірейіл (а.с.) періштенің сенім туралы сұрақтарына жауап берген хадисті айтады. Бұл хадисте Абай Құнанбайұлы ғалымдардың, әсіресе, Ханафи мазхабын ұстанушылардың негізінде «иман» және «Исламдағы амалдар» секілді ұғымға түсінік береді. Аллаға жүрегімен сенетін адамды мұсылман деп санайтындығын айқын көрсеткен және содан кейін ғана Ислам діні амалдарды қажет еткеннен соң амал іс-әрекеттерді орындау керек екенін айтқан.

 

 

 

Авторы Төлеби Оспан

Алматы қаласының бас имамы

Предыдущий Следующий
ҚАЗАҚИ САЛТ-ДӘСТҮРДЕГІ ОТБАСЫ ҚҰНДЫЛЫҒЫ МЕШІТ ӘДЕБІ

Тақырып аясындағы мақалалар

Пайым-парасат ҚҰРАН АЯТАРЫНДАҒЫ "ЖҮРЕК" ҰҒЫМЫ
Жүрек - ақыл, таным, білім, ниет, сенім, даналық және құрбандық тәрізді адам үшін өте маңызды мәселелердің жиынтығы. Егер жүрек тірі болса, бұл сезімдер де тірі болып саналады. Егер ол қандай да бір себеппен тоқтаса не күйзелсе, онда бұл өмірдің саған қойған белгісіз жоспарының сәтсіз жері  немесе қ...
Пайым-парасат АЛМА АҒАШТЫ БЕРГЕНІНЕ ҚАРАП БАҒАЛА, АДАМДЫ ЕҢБЕГІНЕ ҚАРАП БАҒАЛА
Еңбек қай ғасырда да қай заманда да адамзаттың дамуы жолында өзінің мәні мен маңызын жоймайтын ең басты күш. Адам былай тұрсын кішкене жәндіктер де ала жаздай тынымсыз еңбек етіп тіршілік етіп өмірін жалғастырып келе жатыр. Осыған қарап-ақ еңбекті тіршіліктің көзі деу де артықтық етпейді. Сол себепт...
Дін мен дәстүр ДІН МЕН ДӘСТҮР САБАҚТАСТЫҒЫ
Ата-бабадан аманат болып жеткен салт-дәстүрлердің бір парасы сан ғасырлардан бері ұласып келе жатқан ұғым-ұстанымдар болса, ал басым бөлігі асыл дініміздің әсерінен пайда болған дағды-әдеттер. Қазіргі аласапыран кезеңде біртұтас халық болып қалуымыз үшін алдымен тіліміз бен дінімізге һәм салт-дәстүр...
Пайым-парасат «ЖАСЫМДА ҒЫЛЫМ БАР ДЕП ЕСКЕРМЕДІМ»
Қазіргі уақытта білім-ғылым адам өмірінде басты рөл атқаратын маңызды құндылық. Өйткені, дана бабаларымыз айтып өткендей: «Білімдіге дүние жарық. Білімсіздің күні ғаріп»....
Пайым-парасат АДАМ МЕН ТАБИҒАТТЫҢ ТІЛДЕСКЕНІ - ӨМІРДІҢ ҮНДЕСКЕНІ
Алла Тағала қасиетті кітабында жердің асты-үстіндегі бүкіл нәрсені адам баласы үшін жаратып және оны адам баласына бағынышты қылғандығын баяндайды (Бақара 29; Жасия 13). Демек бізді қоршаған әсем табиғат, жайқалып өскен ну ормандар және сол ормандардың ішіндегі сан мыңдаған тіршілік атаулы Алла Таға...
Зекет САДАҚА - ІЗГІЛЕРДЕН БОЛУҒА СЕБЕПКЕР
Садақа сөзінің мағынасы «Алла Тағалаға жақындау мақсатында берілетін нәрсе» дегенді білдіреді. Бұл мағынаның ішіне зекет, пітір, ықтиярымен берілген садақалар да кіреді. Парыз садақа дегеніміз - зекет беруді айтады.Тіпті әрбір жасалған жақсылықтың өзі де садақа делінген екен....

Оқырмандардың пікірі (0)

Қызықты тақырыптар

Ғұламалардың өмірбаяны БЕЙБАРЫС – ИСЛАМНЫҢ ЕҢ ҰЛЫ ПАТШАСЫ
Ерлік пен елдікті ту еткен мемлекет қайраткерінің бірі, Дешті Қыпшақ даласының атақты перзенті, Мысырда мәмлүктер мемлекетінің негізін қалаған әрі оны 17 жыл билеген Сұлтан Бейбарыстың 800 жылдығы Мысыр мен Қазақстан арасында кеңінен аталып өтілуде. ...
Ғұламалардың өмірбаяны МЕДРЕСЕДЕ ТӘЛІМ АЛҒАН АЛАШ ТАРЛАНДАРЫ
Исламда дін мен білім егіз ұғым. Діндегі білім алудың маңыздылығы, артықшылығы, оны үйретудің талабы зор. Қасиетті Құран кітабында да алғашқы түскен аяттың оқу туралы екені белгілі. Яғни, "Алақ» сүресінде «Оқы! Сені жаратқан Раббыңның атымен оқы!»  - деген. Осы аяттың Алла Елшісіне (оған Алланың игі...
Ғұламалардың өмірбаяны ДЕШТІ ҚЫПШАҚТЫҢ ДАРА ПЕРЗЕНТІ – БЕЙБАРЫС СҰЛТАН
Қос харамның қорғаны болған Бейбарыс сұлтанның туғанына биыл 800 жыл толып отыр. Баба ерлігін ұлықтап, еңбектерін жас ұрпаққа паш ету мақсатында бабамыздың ата қонысы Атырау топырағында «Ұлы дала барысы – Бейбарыс сұлтан» тақырыбында халықаралық ғылыми-тәжірибелік конференция өткіздік. ...
Ғұламалардың өмірбаяны ХАСАН БАСРИ ҒИБРАТЫ
Аса Қамқор ерекше мейірімді Алланың атымен бастаймын!
Ғұламалардың өмірбаяны ҚОЖА АХМЕТ ЯСАУИ - ДИУАНИ ХИКМЕТ ЕҢБЕГІ
Қожа Ахмет Ясауи XII ғасырда өмір сүрген Түркі әлемінің сопылық дүниетанымның негізін қалаушы, ақын, ойшыл, ұстаз, ағартушы, ғұлама пір. Толық аты-жөні: Ахмет бин Ибраһим бин Иляс....
Ғұламалардың өмірбаяны ҚОЖА АХМЕТ ЯСАУИ ЖӘНЕ ИХСАН ІЛІМІ
ІХ ғасырда Отырар, Исфиджаб, Баласағұн, Яссы, Сауран, Сығанақ, Шаш, Сүткент, Жент, Кудур, Отлук, Өзгент және тағы басқа қалаларда Ислам діні өркендей бастады. Х ғасырдан бастап Ислам ілімі жолында тәлім-тәрбие беретін медреселер бой көтеріп, көркем мінез ұстанымдар қалыптаса бастады. Сол кездегі Исл...
ықшамдау
Күнтізбе
Хижри
25 Мухаррам 1446
Миләди
31 шілде 2024
Намаз уақыттары
қазір

Таң 03:06

Имсакқа дейін 01:04

Люди обязаны перед Аллахом совершить хадж к Дому*

Ва алейкум ассалам. Нет. Хадж это индивидуальное поклонение. Его можно совершить за себя или за одно

Администратор Azankz
27 мау. 2024

ДУМК пояснило перенос даты Курбан Айта с 17 на 16 июня

Вроде ДУМК всегда использовал астрономические вычисления, поэтому заранее всегда даты были известны.

Крафтер Кудабай
10 мау. 2024

99 советов Пророка (мир ему и благословение Аллаха) больным

Уалейкум ассалам. В книге приводится прямой перевод достоверного хадиса. Подразумевается, что нисход

Администратор Azankz
18 сәу. 2024

Нрав мусульманина

Ас саламу алейкум уа рахматуЛлахи уа баракатух.телеграмм канал про хорошие нравыhttps://t.me/horoshi

Вадим
13 сәу. 2024

39. «Рия» (Деяния на показ)

Это оборот речи, подразумевающий, в том числе "перед Аллахом". Тем не менее, с целью купирования не

Администратор Azankz
27 нау. 2024
Created with Sketch. {{!-- --}} {{!-- --}} {{!-- --}} Created with Sketch. Asset 1mdpi