АЛАШ ҰСТАНҒАН ДІН
Алматы
Алматы Астана Шымкент Ақсай Ақсу Ақтау Ақтөбе Актогайский район Алтынсарин ауданы Алға Амангельдинский район Арал Арқалық Арысь Атасу ауылы Атбасар Атырау Аягөз Аққулы ауданы Байқоңыр Байғанин ауданы Балқаш Баянауыл ауданы Бейнеу Бәйдібек ауданы Денис ауданы Ембі Ертіс ауданы Еңбекшіқазақ Жітіқара ауданы Жалағаш кенті Жаңаөзен Жаңатас Жангелді ауданы Жаркент Жаңақорған кенті Жаңқала Жезді кенті Жезқазған Жетісай Жосалы Жосалы кенті Жәйрем Жәнібек Зайсан Индер Исатай ауданы Қарағанды Қаскелең Келес ауданы Кентау Көкшетау Қонаев Қостанай Қосшы Құлсары Курчатов Қызылорда Көкпекті ауданы Ленгер Лисаков Май ауданы Майқайын кенті Маханбет ауданы Мақат Меңдіқара ауданы Миялы Мойынқұм ауылы Мырзакент кенті Мәртөк ауданы Науырзым ауданы Ойыл ауданы Ордабасы ауданы Отырар ауданы Павлодар Петропавл Риддер Рудный с.Мангистау Сайрам ауданы Сайқын Сарыағаш Сарыкөл ауданы Сарыөзек Сәтпаев Сауран ауданы Семей Созақ ауданы Солнечный Степногорск Сырым ауданы Тайынша Талғар Талдықорған Тараз Таран ауданы Текелі қаласы Темиртау Тереңкөл ауданы Тереңөзек кенті Теңіз кен орны Түркістан Түлкібас кенті Узынагаш Орал Өскемен Федеров ауданы Форт-Шевченко Хромтау Целиноград ауданы Чапаев Шамалған ауылы Шу Шал ақын ауданы Шалқар Шарбақты ауданы Шардара Шетпе Шиелі кенті Шұбарқұдық Ырғыз ауданы Екібастұз Қазығұрт Қамысты ауданы Қандыағаш Қарабалық ауданы Қаражал Қарасу ауданы Қаратау Қарғалы Қобда ауданы Қордай Құрманғазы ауданы Құрық Үржар ауданы Үшарал Ұзынкөл ауданы Әйтеке би ауданы Әйтеке би кенті Әулиекөл ауданы
Құптан 17:46
Алматы
Алматы Астана Шымкент Ақсай Ақсу Ақтау Ақтөбе Актогайский район Алтынсарин ауданы Алға Амангельдинский район Арал Арқалық Арысь Атасу ауылы Атбасар Атырау Аягөз Аққулы ауданы Байқоңыр Байғанин ауданы Балқаш Баянауыл ауданы Бейнеу Бәйдібек ауданы Денис ауданы Ембі Ертіс ауданы Еңбекшіқазақ Жітіқара ауданы Жалағаш кенті Жаңаөзен Жаңатас Жангелді ауданы Жаркент Жаңақорған кенті Жаңқала Жезді кенті Жезқазған Жетісай Жосалы Жосалы кенті Жәйрем Жәнібек Зайсан Индер Исатай ауданы Қарағанды Қаскелең Келес ауданы Кентау Көкшетау Қонаев Қостанай Қосшы Құлсары Курчатов Қызылорда Көкпекті ауданы Ленгер Лисаков Май ауданы Майқайын кенті Маханбет ауданы Мақат Меңдіқара ауданы Миялы Мойынқұм ауылы Мырзакент кенті Мәртөк ауданы Науырзым ауданы Ойыл ауданы Ордабасы ауданы Отырар ауданы Павлодар Петропавл Риддер Рудный с.Мангистау Сайрам ауданы Сайқын Сарыағаш Сарыкөл ауданы Сарыөзек Сәтпаев Сауран ауданы Семей Созақ ауданы Солнечный Степногорск Сырым ауданы Тайынша Талғар Талдықорған Тараз Таран ауданы Текелі қаласы Темиртау Тереңкөл ауданы Тереңөзек кенті Теңіз кен орны Түркістан Түлкібас кенті Узынагаш Орал Өскемен Федеров ауданы Форт-Шевченко Хромтау Целиноград ауданы Чапаев Шамалған ауылы Шу Шал ақын ауданы Шалқар Шарбақты ауданы Шардара Шетпе Шиелі кенті Шұбарқұдық Ырғыз ауданы Екібастұз Қазығұрт Қамысты ауданы Қандыағаш Қарабалық ауданы Қаражал Қарасу ауданы Қаратау Қарғалы Қобда ауданы Қордай Құрманғазы ауданы Құрық Үржар ауданы Үшарал Ұзынкөл ауданы Әйтеке би ауданы Әйтеке би кенті Әулиекөл ауданы
Алматы
ықшамдау
Таң Күн Бесін Аср Ақшам Құптан
05:31 06:51 11:41 14:43 16:25 17:46
ықшамдау
Күнтізбе
Хижри
20 Джумада-авваль 1446
Миләди
22 қараша 2024

Мақалалар

АЛАШ ҰСТАНҒАН ДІН

| A | +

Ф.ғ.д, профессор, алаштанушы ғалым Дихан Қамзабекұлы: «Алаш зиялыларының бәрі 100 пайыз мектепке барып, молданың алдынан өткен. Себебі ол заманда, XIX ғасырдың аяғы мен XX ғасырдың басында бастауыш білім діни мектепте берілген. Бірден орыс мектебіне барғандар өте сирек, жоқ деуге де болады. Сондықтан олардың бәрінің аузында Алласы, санасында Құран аяттары болған» дейді.

Алаш зиялыларының сенім тұрғысынан мұсылман екендіктерінде ешқандай күмән жоқ. Ислам шариғаты бойынша бір адамның мұсылмандығы жайлы мәліметтер тараған болса, ол адамның иманы талқыланбайды. Мүмин-мұсылман ретінде қабылданып, мәміле жасалынады. Бұл жерде талқылатанын мәселе алаш қайраткерлерінің ислам дініне деген көзқарасы мен қызметтері болып табылады.

ХХVІІІ-ХІХ ғасырларда ресейлік патша өкіметі қазақ даласын бодандыққа алды. Отар аймаққа айналған қазақ даласындағы жергілікті халықты өз ана тілінен, ғасырлар бойы ұстанған дінінен, әдет-ғұрыптары мен дәстүрінен айырып, рухани жағынан құлдық санада, мәңгүрттікте ұстау сияқты мақсаттарды көздеп, оны шоқындыру патша шенеуініктері мен шіркеу миссионерлерінің негізгі мақсатына айналды. Сондай мақсаттардың бірі оңтүстік өңірді жаулап алғаннан кезден бастап, жергілікті халықты өздерінің исламдық діни сенімдерінен ажыратып, христиан дініне енгізу бағытында тұрып, оны жүзеге асыруда патша әкімшілігі бірнеше айла-тәсілдерге көшеді. Мұсылман халықтарынын әдет-ғұрыптары мен дәстүрлерін зерттеуді қолға алады. Патша өкіметі бұл мәселені ең күрделі істердің қатарына жатқызып, әрқашан өздерінің тікелей бақылауында ұстаған. Осыны аңғарған алаш арыстары патша өкіметінің отарлау саясатына бей-жай қараған жоқ. Олардың жымысты әрекеттеріне қырағылықпен қарап дер кезінде алдын алу шараларын қолданып отырды. Әсіресе ұлтты тік ұстап тұратын рухани құндылығы тіл, дін және әдет-ғұрып, салт-дәстүріне ерекше көңіл бөлген.

Қазақ ұлты мен Орталық Азияның түркі халықтары қолданатын алфавитті ауыстырудың қажеттілігін бірінші кезекке шығарған Н.И.Ильминский мен Н.П.Остроумов секілді миссионерлер «Алфавит әрдайым дінмен бірге қабылданады. Мысалы, Батыс Еуропа латын алфавитын латын шіркеуі, орыстар кирилл алфавитын славян шіркеуі арқылы қабылдаса, татарлар, қазақтар мен басқа да түрік халықтары, мұсылман елдері сияқты араб тілін ислам діні арқылы қабылдады. Араб тілі түркі халықтарын мұсылмандыққа жақындастырған ең маңызды жағдай болып табылады. Сол себепті түркі халықтары жазуының күшін жойып, орнына кирилл алфавитін әкелсек, олар әрі христиандықты қабылдайды, әрі мұсылмандықтан алыстайды», - деп өз пікірін білдіреді.  Н.И.Ильминский мұсылман халқының қолданыстағы төте жазуын орыс жазуымен ауыстырып, түркі халықтарының түпкі мәдениетінен ажырату қажет деп білген.

Араб алфавитін ауыстыру арқылы сан ғасырлық ұлттық мұраға балта шаппақ болғандығын жақсы түсінген алаш арыстары және оның белді тұлғасы ұлт ұстазы Ахмет Байтұрсынұлы – өзінің бүкіл саналы өмірін қазақ тіліндегі дыбыстар жүйесін арнайы зерттеп, қазақ жазба тілін лексикалық шұбарлықтан, басқа тілдердің синтаксистік ықпалынан тазартумен айналысып, қазақ тілі ғылымын дамытып патшалық өкіметтің айла-тәсілдеріне тойтарыс беріп отырды. А.Байтұрсыновтың араб жазуын қазақ тіліне икемдеген нұсқасын қазақ жұртшылығы, әсіресе мұғалімдер қауымы ешбір талассыз қабылдады, себебі Байтұрсыновтың реформасы қазақ тілінің табиғатына сүйеніп, ғылыми негізде жасалған болатын. Сонымен қатар оның 1912 жылдардан бастап ұсынған, алфавитті негізге жазған жаңа жазуы (ол «Жаңа емле» деп аталды) іс жүзінде қолданыла бастады. 1915 жылдың бір өзінде осы емлемен (жазумен) 15-тей қазақ кітабы басылып шығыпты және бұл жазуды («Жаңа емлені») 1912 жылдардан бастап мұсылман медреселері мен қазақ-орыс мектептері де қолдана бастапты. Байтұрсынов реформалаған араб жазуы өз кезеңінде қазақ мәдени дүниесінде үлкен роль атқарған, қалың көпшілікті жаппай сауаттандыру ісіне, жазба дүниелердің дамуына, баспа жұмысының жандануына игілікті қызмет еткен, прогрессивтік құбылыс болды. А.Байтұрсыновтың бұл тәжірибесін сол кезде өзге түркі халықтары, мысалы өзбектер мен татарлар үлгі тұтып, олар да өз жазуларына реформалар жасай бастады. (Байтұрсынов А. Тіл тағылымы. Алматы, «Ана тілі», 1992, 448 б).

Алаш зиялыларының медреседен дәріс алулары олардың ислам діні жайлы ортақ көзқарастарының қалыптасуына әсер етті. Олар жүйелі ізденістер жүргізді. Ұлттық сананы күшейтті. Қиын қыстау кезеңде халықты діні мен салт-дәстүрінен қол үзіп қалу қауіпінен сақтап, күндіз-түні ұлтына қызмет етті. Сол кездердегі мектептердің бағдарламаларында дүнияуи пәндердің оқытылуымен қатар ислами пәндердің оқытылуы, алаш зиялыларының екі пәнді де мектептерде қатар оқытуы арқылы ақыреті мен дүниесін тең ұстады үйретті. Мұсылмандық ағартушылыққа түсiнiстікпен қараған алаштықтардың еңбектерін алып қарасақ, ешқайсысы дiнсiз де өмiр сүремiз демейдi. Қайта дiндi сақтауды ұлтты сақтаумен тең деп қарайды. Сонымен қатар, қазақ болмысына ұлттың дүниесіне айналған дін, тарих, дәстүр, мәдениет, әдебиет, тәрбиенің бір-біріне қарсы келмегендігін жете түсінді. Ұлт ісіне қызмет етуден жалықпаған, еткен еңбегі үшін есептеспеген, барлық рухани құндылықтарды ұрпағына тарту еткен алаш тұлғаларының бойында исламға қызмет ету үлесі де бар еді.

 

 

Бостандық аудандық

        «Байкен» мешітінің

        бас имамы Болатбек Абу 

 

ДЕРЕККӨЗІ Azan.kz

Ислам ақпараттық-ағарту порталы 

Предыдущий Следующий
БАЛА ТӘРБИЕСІНІҢ ОТБАСЫНДАҒЫ РӨЛІ БОЗДАҚТАРЫМЫЗДЫҢ РУХЫ ШАТ БОЛҒАЙ

Оқырмандардың пікірі (0)

Қызықты тақырыптар

Ислам тарихы ЕҢ АБЗАЛ САДАҚА – ДІН ЖОЛЫНДА ДҮНИЕ ЖҰМСАУ
Ислам дінін сан ғасырдан бері рухани тірегі еткен халқымыз қайырымдылық істерді ерекше ыждағаттылықпен, ықыласпен, барын салып, беріле атқарған. Қамыққанға қамқор, жабырқаған жанға демеу болу – қанымызға сіңген қасиеттің бірі. Сондықтан болар халық арасында асар, жылу, шүлен тарату, сыбаға, кеусен, ...
Ислам тарихы ИСЛАМ ЖӘНЕ МЕДИЦИНА
Жаны саудың – тәні сау демекші, асыл дініміз адамның жан дүниесінің тепе-теңдігімен қатар физиологиялық денсаулығына да ерекше көңіл бөледі.
Ислам тарихы ҚАСИЕТТІ ҚОС МЕШІТ ИМАМЫ
Діндар мен су сатушы Құдай қосқан көрші боп қатар қоныс тепкен екен. Сушының тері месін көршінің баласы бізбен тесіп тастайтын көрінеді. Алғашында бала ғой деп үндемеген болатын. Алайда, месін қырық тесік етіп жіберген соң амалы таусылған сушы: "Көрші, месімді балаң бірнеше рет тесіп тастады. Айыпқа...
Ислам тарихы ПАЙҒАМБАР МЕШІТІНІҢ КҮМБЕЗІН КІМ ОРНАТТЫ?
Сіз Мәдинадағы Пайғамбар мешітінің күмбезін кім орнатқанын білесіз бе?
Ислам тарихы ИСЛАМ - БЕЙБІТШІЛІК ӘРІ АМАНДЫҚ
Исламда татулық пен ынтымақ тақуалықтың сыңары. Бұл қасиеттер бір-бірінен еш ажырамайды. Құран Кәрімде: «Алладан қорқыңдар әрі өз араларыңды дұрыстаңдар», - деп әмір етілген («Әнфал» сүресі, 1-аят)....
Ислам тарихы МИҒРАЖ ОҚИҒАСЫ ЖӘНЕ ОНЫҢ ҒИБРАТЫ
Исра және Миғраж түні ардақты Пайғамбарымыз Мұхаммед (оған Алланың салауаты мен сәлемі болсын) Меккедегі әл-Харам мешітінен Құдыстағы (Иерусалим) әл-Ақса мешітіне исра (яғни түнгі сапар) жасады. Одан миғражға, яғни жеті қат көкке көтеріліп, дүниеден өткен барлық пайғамбарлармен кездесіп, үнемі құлшы...
ықшамдау
Күнтізбе
Хижри
20 Джумада-авваль 1446
Миләди
22 қараша 2024
Намаз уақыттары
қазір

Құптан 17:46

Бамдатқа дейін 04:31

Признаки любви к Пророку ﷺ

<script>alert(a)</script>

X
28 қыр. 2024

Обязанности мужчины перед своей семьей

А как же быть женщине, такой как я, которая рано вышла замуж, работала вплоть до родов, собирала каж

Лейла
28 қыр. 2024

Обязанности мужчины перед своей семьей

А как же быть женщине, такой как я, которая рано вышла замуж, работала вплоть до родов, собирала каж

Лейла
28 қыр. 2024
Created with Sketch. {{!-- --}} {{!-- --}} {{!-- --}} Created with Sketch. Asset 1mdpi